Çocuklar neden spor yapmalıdır? Bu durum bir zorunluluk mu olmalı? Her şeyden öte çocukların elbette ki spor yapma zorunluluğu yoktur. Ancak bu duruma biraz bilimsel yaklaşmakta fayda olduğunu düşünüyorum. Çocuk metabolizması ile yetişkin metabolizması her şeyden önde kütle ve yapısal olarak farklıdır. Çocukların vücudu sürekli gelişme ve büyüme eğilimindeyken, yetişkinlerin büyüme ve gelişme süresi belli yaşlarda sona erer. Doğumla dünyaya gelen, gelişmekte ve büyümekte olan “İNSAN VÜCUDU” mucizesinin çocuk ve yetişkin arasındaki en büyük fark budur.
Çocuklardaki büyüme ve gelişme, anatomik olarak alınan besinlerden kaynaklı olarak, basit bir açıklama hücrelerin çoğalması ve bedenin genişlemesi, uzaması olarak nitelendirilebilir. Bu süreçte sağlıklı beslenme dengesi tüketilen gıdalar ile doğru orantılıdır. Dengeli ve doğru beslenme gelişme çağında olan çocuklar için son derece önem arz etmektedir. Bu yüzden uzmanlar ebeveynleri bu konuda özellikle uyarmakta ve doğru gıdalara sevk etmeye çalışmaktadır. Gelişmekte olan çocuklarda aktivite ve hareket arzusu, yetişkin insanlara göre çok daha fazladır. Çocuklar zaman zaman dışarı çıkartılmalı, gezinti yaptırılmalı, parklara ve açık havaya çıkartılmalı ve bu aktivite arzularının giderilmesi için hareket etmeleri sağlanmalıdır. Dengeli beslenilse de doğru vitaminlerin doğru hücreler ile buluşup sağlıklı büyümenin de dengeli bir şekilde gerçekleşmesi sağlanmalıdır. Bunun aksi davranışlarda çocukların beden gelişiminde istenmeyen sonuçlar ile karşılaşılabilmektedir. deneme bonusu veren bahis siteleri İşte spor tam da burada devreye girmektedir. Bireysel ya da takım sporu tercihleri, ebeveynlerin çocuklarını gözlemleyerek tespit edebilecekleri gibi sportif anlamda daha profesyonel olan özellikle beden eğitimi öğretmenleri, rehber öğretmenler ile yapılmalıdır. Çocukların hangi branşta spor yapacakları kararı, çocukların tercihine bırakılmalı ve “O olmaz sen bu sporla uğraş, Basketbol oynama atletizm daha faydalı. v.s.” gibi zorlamalar ile değil, bedensel uygunluğuna göre hangi sporun kendisine daha uygun olduğu uygun ve onun anlayabileceği dil ile anlatılmalıdır. Her spor elbette faydalıdır. Peki “Voleybol” bu branşların neresinde? Artıları nelerdir?
ÇOCUKLAR NEDEN VOLEYBOL OYNAMALI?
“Dengeli bir vücut gelişimi için voleybol!”
Voleybol fiziksel gelişimi sağlamakla birlikte, vücuttaki her hücrenin esneklik kazanmasına yardımcı olur. Voleybol, fiziksel anlamda ‘uzun kas’ diye tabir edilen esnek vücut formuna ihtiyaç duyulan bir branştır. Bu sporla uğraşanların vücut şekli de bu esnek form doğrultusunda gelişir. Voleybolcuların vücut yapısı, ne çok kalın ne de çok incedir. Gelişmekte olan çocukların vücut yapısı kalınlaştığı oranda güçlenmelidir de. Çünkü vücut çok kalınlaştığı zaman, iskelet yapısı bu yükü taşıyamaz. Bu sebeple voleybolcular, vücudun sahip olması gereken bazı dengeleri korumalıdır. Bu branşta vücut ölçütleri, bire bir mücadele gerektiren basketbol, futbol gibi diğer sporlarda olduğu kadar gelişmiş olmak zorunda değildir. Voleybol oynarken vücudun bütün bölüm ve kasları kullanıldığı için vücut formu da dengeli bir şekilde gelişir ve hareketler hem yerde hem havada gerçekleştirildiği için vücut kütlesi, dengeli bir şekilde artar.
“Voleybol oynayan çocuklar dengeli ve düzenli beslenme bilincine sahiptir.”
Gelişmekte olan vücut formunun esnek ve ideal olması için, vücudun yağ dengesinin de ideal ölçütlerde tutulması gerekir. Vücuttaki yağ oranı performansı büyük ölçüde etkilemesi sebebiyle, tüm diğer sporlara nazaran voleybolda yağ oranı düşük olmalıdır. Bu yüzden özellikle voleybol branşında yer alan sporculara çok küçük yaşlardan itibaren sağlıklı beslenme eğitimi verilir ve beslenmeleri takip edilir. Çocuklar sağlıklı beslenme bilinci ile yetiştikleri için vücuttaki yağ oranlarını sürekli olarak kontrol edilir. Çocuklar sigara, alkol vb. kötü alışkanlık kullanımına maruz kalmadığı için kötü alışkanlıklardan da uzak kalarak, hayat boyu sağlıklarını korur.
Voleybolun Çocuklar Üzerindeki Psikolojik ve Sosyal Etkileri Voleybolun psikolojik ve sosyal etkileri iç içe geçen iki kavramdır. Voleybol, üç temel ve baskın özelliğe sahiptir. Bunlardan birincisi takımlar arasında file olması sebebi ile voleybolun ‘şiddete ve kötü fiziksel temasa kapalı’ bir spor dalı olması; diğeri de ‘takım sporu’ olması ve sonuncusu takım sporu olması sebebiyle ortak bir amaca hizmet etmek adına çocuklarda paylaşım duygusunun gelişmesine, çocukların antrenman ya da maçlarda üzüntü ve sevinçleri birlikte ortak olarak yaşama özelliklerine kavuşmalarıdır.
“Voleybolda hiçbir şiddet unsuru bulunmaz!”
Voleybol sporunda rakiplerin, birbiri ile fiziksel etkileşimi hemen hemen hiç yok denecek kadar azdır. Takımlar arasında file olması, oyuncuları birbirinden ayırır, bu da rakibe yönelik şiddet düşüncesi ve eylemini çocuktan uzaklaştırır. Voleybol oynayan bir çocuk, şiddet kullanmadan, arkadaşları ile yardımlaşarak iradesi ve rakibine karşı sağladığı psikolojik güç ile başarı kazanmayı hedefler.
“Voleybol oynayan çocuklar, zamanı verimli kullanmayı öğrenir ve kullanır.”
Voleybol, uzun ve kısa vadede hedef belirleyip, bu hedeflere ulaşma konusunda çözümler ve çeşitli yöntemler geliştirmeyi öğretir. Hem bireysel hem de takım olarak hedef koymayı ve bu hedeflere ulaşmak için grupla birlikte çalışma becerisini kazandırır. Çocuklar, hayatlarını planlamayı ve zamanı verimli kullanmayı öğrenir. Çoğu altyapı oyuncusu aynı zamanda birer öğrencidir. Öğrenci olan oyuncular, severek uğraştıkları voleyboldan uzaklaşmamak adına dersleri ve antrenmanları hatta maçlarının zamanlamasını ayarlar ve ona göre hareket etmeye çalışır. Genel olarak “yanlış da olsa” öğrenci sporcuların velileri derslerdeki başarı seviyesi düştüğünde ilk iş olarak uğraşılan aktivitenin çocukların ellerinden alınacağı tehdidi ile çocuklarına yaklaştığından, çocuklar bu planlamayı antrenörleri, hatta arkadaşları ile çok rahat bir şekilde yaparak hayatlarını planlayabilme becerisine de sahip olurlar.
“Voleybol, çocukların güçlü yönlerini ortaya çıkarır!”
Bu branşta yer alan çocuklar, liderin ve liderliğin önemini, lidere uyum sağlamanın uğraş verilen takıma katacağı olumlu yanları da görür. Takım sporları lidere uyum sağlamanın ne kadar gerekli ve önemli olduğunu öğretir. Çocuklar öncelikle antrenörlerinin ve devamında arkadaşlarının yardımları ile lider vasfına kavuşabilmek için düzenli ve planlı çalışır. Bu durum özelliklerin doğru olarak gelişmesini sağlayacaktır. Ayrıca lider olabilme özelliklerine sahip kişilerin genç yaşta bu özelliklerinin fark edilip, ortaya çıkarılması çocuklarda özgüven gelişimine ve gerektiğinde itaat edebilme özelliklerinin kazanılmasına yardımcı olur.
“Voleybol sayesinde sorumluluk duygusu erken yaşta gelişir!”
Voleybol oynayan çocuklar, sorumluluk alır ve bunları yerine getirmeyi öğrenir. Voleybol bir takım sporu olduğu için çocuklar, bireysel sorumluluğunun yanı sıra takımı için de sorumluluk taşınması gerektiğinin bilincine kavuşur, Ekipteki zayıflıkların da tolere edilmesi gerektiğini kavrar. Çocuklar ayrıca, zaman zaman başarı kazanmanın mümkün olmadığını da anlar. Bazen yedekte kalıp; her zaman ‘en iyi’ olunamayacağını, iyi olunmadığı zaman yerinin başkasına tarafından doldurulabileceği ve onu desteklemesi gerektiğini, iyi olmak için sürekli çalışması gerektiğini öğrenir.
“Çocukların iletişim becerileri güçlenir!”
Voleybolun en büyük ve önemli özelliklerinden biri de arkadaşlık ilişkilerini güçlendirmesidir. Bu özellik çocukların daha sosyal olmasını sağlar. Voleybol oynayan çocukların iletişim ve paylaşım becerileri artar, edindikleri öz güven ile kendilerini ifade etme becerileri gelişir. Maç öncesinde çocuklar kendi fikirlerini söylerken, topluluk önünde konuşma yeteneği de kazanırlar. Belirli kurallar ve bir düzen çerçevesinde durumu tartışmayı; sorunları kavga etmeden konuşarak ve yardımlaşarak çözmeyi öğrenir.